Text Resize

-A +A
 
 

Ce este tulburarea de stres posttraumatica si cum sa faceti fata acesteia

Tulburarea de stres posttraumatic apare ca un raspuns intarziat la un eveniment traumatizant, de natura amenintatoare a integritatii corporale proprii sau a altei persoane. Evenimentele traumatizante pot fi diverse si includ: accidentele rutiere, abuzurile fizice sau sexuale, inundatii, incendii, experientele legate de razboi, tortura sau chiar simpla mutare intr-un loc nou. Pana si mediatizarea anumitor evenimente (atentatul terorist de la redactia Charlie Hebdo, accidentul din Alpii francezi in care s-a avansat ipoteza prabusirii intentionate de catre copilot, avionul disparut al companiei Malaysia Airlines) poate favoriza aparitia unei tulburari de stres posttraumatic. 

Simptomele intalnite in cadrul Tulburarii de stres posttraumatic (TSPT) sunt multiple si variaza in functie de individ. Cele mai frecvente sunt:

  • rememorari repetate ale traumei, prin amintiri tulburatoare, vise sau cosmaruri;
  • tulburari de somn;
  • scaderea capacitatii de concentrare;
  •  ramanerea intr-o stare permanenta de alerta (in vederea evitarii unui potential pericol);
  • evitarea anumitor activitati, locatii, oameni sau ganduri care sunt asociate cu evenimentul;
  • “amortirea” emotionala;
  • pierderea interesului pentru activitatiile zilnice;
  • senzatia de detasare de prieteni si/sau familie;
  • palpitatii, transpiratii.

Daca simptomele persista mai mult de o luna, este indicat ca persoana respectiva sa se adreseze unui medic specialist psihiatru, intrucat exista un risc crescut ca aceste simptome sa afecteze grav viata personala, profesionala si sociala, cu atat mai mult cu cat deseori persoanele care sufera de TSPT asociaza alte tulburari psihice cum ar fi depresia, anxietatea, abuzul de alcool sau medicamente.

Este important ca pacientii sa realizeze faptul ca recuperarea este un proces de durata. Simptomatologia se poate exacerba la momentele aniversare ale evenimentelor traumatizante, in perioadele de stres (divort, schimbarea locului de munca), sau in cazul relatarii din media a unor evenimente similare. 

Care este Tratamentul pentru TSPT?

Acesta presupune mai multe abordari terapeutice: tratament farmacologic (anxiolitice, antidepresive, hipnoinductoare, etc.), psihoterapie cognitiv-comportamentala, suport  din partea familiei si a prietenilor in special in primele saptamani dupa eveniment.

In continuare va oferim 12 sfaturi pentru gestionarea perioadei care urmeaza unui eveniment traumatizant.

Ce puteti face:

  • Petreceti timp cu persoanele apropiate;
  • Acordati-va timp;
  • Documentati-va in ceea ce priveste impactul psihotraumei si la ce sa va asteptati;
  • Pastrati-va o rutina zilnica;
  • Intoarceti-va la activitatiile zilnice obisnuite;
  • Vorbiti despre ce s-a intamplat de indata ce va simti pregatit;
  • Faceti lucruri care va fac placere si care va relaxeaza;
  • Stabiliti-va obiective realizabile;
  • Observati fiecare pas pe care il faceti spre recuperare;
  • Faceti-va un plan in ceea ce privesc perioadele de stres prin care veti trece, care sa va ajute sa le depasiti mai usor;
  • Amintiti-va ca recuperarea este posibila, iar acele reactii emotionale si fizice pe care le-ai simtit sunt raspunsuri normale la situatii anormale;
  • Apelati la specialisti.

7 sfaturi cu ce nu trebuie sa faceti:

  1. Sa abuzati de alcool si/sau medicamente;
  2. Sa va mentineti prea ocupati sau sa munciti prea mult;
  3. Sa va implicati in situatii familiale sau profesionale stresante;
  4. Sa va retrageti din grupul de prieteni sau de familie;
  5. Sa va opriti din a face ceea ce va place;
  6. Sa evitati sa vorbiti despre ceea ce s-a intamplat;
  7. Sa va asumati riscuri inutile.

Cum sa faceti fata aniversarilor.

  • constientizati ca perioada aniversarii evenimentului traumatizant este una stresanta. Este normal ca in aceasta perioada sa va simtiti tulburat, iar acest lucru este de inteles;
  • incearcati sa ca limitati expunerea la relatarile din presa in perioada “aniverasara”;
  • mentineti-va rutina zilnica;
  • gasiti oportunitati sa introduceti cat mai multe lucruri care va fac placere in rutina zilnica;
  • petreceti cat mai mult timp impreuna cu cei apropiati si nu va temeti sa le cereti ajutorul;
  • renuntati la consumul de stimulente (cafea, tigari, coca-cola, ciocolata);
  • acordati-va suficient timp pentru a va relaxa: plimbati-va, faceti o baie calda, ascultati muzica relaxanta.

Speram ca toate aceste sfaturi sa va fie de folos. Cititi in continuare ce presupune recuperarea dupa Tulburare de Stres-Postraumatic.

Multa sanatate!


Comentarii

Adauga comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web si adresele de e-mail se transforma automat in linkuri.
  • Liniile si paragrafele sunt rupte automat.